تبلیغات
Kyokushin Matsui - سر وزن رسیدن در ورزشكاران نوجوانان
Kyokushin Matsui
جامع ترین و بزرگ ترین وب کیوکوشین کاراته ایران
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : میلاد مقامی
نظرسنجی
نحوه بازدید شما از وب به چه صورت است؟




اشاره

یكی از مهم‌ترین مشكلاتی كه ورزشكاران در شماری از رشته‌های ورزشی با آن روبه‌ رو هستند، مشكل كاهش وزن سریع یا به اصطلاح «سر وزن رسیدن»  در روزهای منتهی به مسابقات یا در دوره‌های زمانی كوتاه است. در این مقاله سعی شده است، برخی از جوانب با اهمیت این موضوع مورد بحث قرار گیرد، چرا كه میزان شیوع چنین مشكلی در ورزش قهرمانی و به ویژه در نوجوانان ورزشكار چشمگیر است و هر از چندی، شاهد بروز مشكلاتی جدی در زمینه‌ی سلامت و ایمنی ورزشكاران در این زمینه هستیم.


 

مفهوم «سر وزن رسیدن» چیست؟

 

سر وزن رسیدن شامل روش‌هایی است كه ورزشكاران شركت كننده در ورزش‌های مبتنی بر وزن‌های خاص، از آن‌ها برای كاهش وزن استفاده می‌كنند. در ورزش‌هایی همچون كشتی، مشت زنی، وزنه برداری، جودو، قایقرانی سبك وزن و نیز ورزش‌های رزمی، ورزشكاران باید دارای شرایط یكی از وزن‌های خاص باشند تا به آن‌ها اجازه‌ی رقابت داده شود. الگوی نوسانات وزن در ورزشكاران گوناگون تفاوت می‌كند. برخی از ورزشكاران در طولانی مدت، وزن خود را در حد پائینی نگه می‌دارند، در حالی كه برخی دیگر تنها در دوره‌ی قبل از مسابقات وزن خود را كاهش می‌دهند و در دوره‌ی خارج از فصل، به حالت قبل بر می‌گردند و وزنشان افزایش می‌یابد. برعكس، در برخی از ورزش‌ها، همچون مسابقات قایق‌های بادبانی در المپیك، باید از وزن خاصی برخوردار بود و ممكن است لازم باشد، بعضی از ورزشكاران برای داشتن عملكرد مناسب، وزنشان را به نحو مناسبی افزایش دهند.


 

ورزشكاران چگونه به سر وزن می‌رسند؟


 

چنانچه ورزشكاران برای شركت در مسابقه بخواهند به سر وزن برسند، معمولاًسراغ روش‌های سریع (كاهش وزن در طول یك هفته قبل از مسابقه) می‌رود. روش‌های كاهش وزن متنوع، و مشتمل هستند: بر رژیم‌های غذای افراطی و شدید و روزه‌داری، محدودیت در دریافت مایعات (روزه‌ی مایعات)، كم كردن آب بدن با روش‌های فعال (تمرین كردن با لباس‌های پلاستیكی) یا غیر فعال (سونا)، و استفاده از داروهای مدر،  ملین‌ها یا استفراغ‌های عمدی. با توسل به این روش‌ها، وزن بدن عمدتاً به خاطر كاهش محتوای مایعات بدن، مواد غذایی موجود در دستگاه گوارش یا ذخایر انرژی عضلات كاهش می‌یابد . جالب آن كه حتی بعضی از ورزشكاران به روش‌های غیر معقول و خرافی روی می‌آورند. از جمله مشاهده شده است، شماری از كشتی گیران معتقدند، چنانچه به طور معكوس روی ترازو بایستند (قرارگیری روی دست‌ها)، وزنشان كم‌تر نشان داده خواهد شد .


 

مسائل ناشی از كاهش سریع وزن


 

خطرات و اثرات كاهش سریع وزن


 

دو نوع خطر پزشكی در اثر كاهش وزن با هدف شركت در مسابقات ورزشی مطرح است: سوء تغذیه و كم آب شدن بدن. هنگامی كه مقدار زیادی از مایعات بدن دفع شود و جایگزینی صورت نپذیرد، بدن كم‌آب می‌شود. این وضعیت به افت عملكرد جسمانی می‌انجامد. سوء تغذیه هم بر اثر دریافت نكردن مقادیر كافی مواد مغذی صورت می‌پذیرد. كم آبی بدن حادترین و خطرناك‌ترین عارضه‌ی ممكن است.


هنگامی كه روش‌های كاهش سریع وزن به كار برده می‌شوند، عمدتاً به جای بافت چربی، آب و توده‌ی كم چرب بدن كاهش می‌یابند. به عبارت دیگر، از ذخایر كربوهیدرات و آب عضله (گلیكوژن) كاسته می‌شود. این كاهش، تنظیم دمای بدن و عملكرد قلبی- تنفسی را برهم می‌زند. همچنین بر ظرفیت قدرت و استقامت، و نهایتاً بر عملكرد فرد تأثیر منفی می‌گذارد. عوارض روانی هم ممكن است بروز كنند .

 

f86p9k69jcg73unyfvwr.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------

ادامه مطلب

 

كم آبی بدن


 

از كاهش آب بدن، غالباً به عنوان راهی سریع برای «سر وزن رسیدن» استفاده می‌كنند. كاهش وزن سریع با كم‌تر نوشیدن مایعات، به كم آبی بدن منجر می‌شود (نه كاهش چربی بدن). حتی كاهش مایعات بدن تا حد 1 درصد (0/7 كیلوگرم در یك فرد 70 كیلوگرمی) باعث افت عملكرد می‌شود. تدابیر مربوط به جبران مایعات، در صورتی كه زمان كافی در اختیار باشد، می‌تواند مشكل مزبور را برطرف كند. اتلاف مقادیر اندك تا متوسط آب (2 تا 4 درصد وزن بدن) باعث كاهش ظرفیت هوازی بیشینه می‌شود (حداكثر vo2) . كاهش 2 درصدی وزن بدن می‌توان تا 20 درصد از عملكرد را تحت الشعاع خود قرار دهد . با این حال، در مشت زنی معمولاً ورزشكاران 2 درصد وزن خود را از دست می‌دهند، بدون آن كه راهكاری برای جبران آن داشته باشند .


هر چه میزان وزن بدن بر اثر محدودیت مایعات بیش تر كاهش یابد، خطر بروز عوارض جدی جسمانی افزایش می یابد. چرا كه بدن انسان در این شرایط قادر به تنظیم دمای خود نیست. كم آبی بدن ، خطر بروز آسیب‌های گرما، شامل گرفتگی‌های عضلانی،  گرمافرسایی  و گرمازدگی را افزایش می‌دهد. علائم اولیه‌ی كم آبی بدن ، شامل تهوع، سرگیجه، خستگی، و عدم تمركز است. اگر چه می‌توان در عرض 12 ساعت بخش زیادی از كم‌آبی بدن را جبران كرد، اما جبران كامل این وضعیت به 48 ساعت زمان نیاز دارد.


باید به این نكته توجه داشت كه برای جبران یك كیلو گرم وزن بدن لازم است تا 1/5 كیلوگرم مایعات مصرف شود. به تولید ادرار هم باید توجه شود. در این شرایط، نوشیدن مایعات ایزوتونیك گزینه‌ی بهتری است، چرا كه بدن، آن‌ها را بهتر از آب خالص جذب می‌كند و مایعات كم‌تری از راه ادرار دفع می‌شود.


 

عوارض كوتاه مدت


 

شماری از عوارض كاهش سریع وزن، از جمله نوسانات و تغییرات خلقی، احساس نداشتن انرژی و انگیزه، همگی می‌توانند در نقص عملكرد سهیم باشند. ورزشكاران ممكن است كم شدن انرژی، افت سرعت سوخت و ساز، و نیز كاهش توده‌ی عضلانی، قدرت، توان و ظرفیت استقامتی را تجربه كنند. همچنین، خطر بروز خستگی مفرط جسمی و ذهنی هم وجود دارد. وخیم‌ترین عارضه، از دست دادن شدید و سریع وزن بدن (بیش از 10درصد) به شكل شوك است و بروز خطر مرگ را به همراه دارد. در سال1997، سه كشتی گیر جوان ، در حالی كه می‌كوشیدند خود را به سر وزن مورد نظرشان برسانند، دچار مرگ شدند.


 

عوارض دراز مدت


 

ورزشكارانی كه سعی دارند، سطح چربی‌های بدن و یا وزن خود را در حد نامتناسبی قرار دهند، در معرض خطر اختلالات تغذیه‌ای، همچون انوركسیانروزا، (3) بولیمیانروزا (4) یا سایر مشكلات طبی ناشی از انرژی ناكافی و كمبود مواد مغذی قرار می‌گیرند. حداقل میزان چربی بدن در مردان و زنان به تربیت 5 و 12 درصد گزارش شده است . با این همه، دامنه‌های چربی بدن كه معمولاً به عنوان دامنه ی سالم پیشنهاد می‌شود، در مردان 8 تا 12 درصد و در زنان 16 تا 20 درصد است. به علاوه، بر اثر كاهش وزن طولانی مدت، ممكن است كمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها بروز كند و در نهایت، به ایجاد تغییرات هورمونی و عملكرد سوخت و سازی بینجامد. این عواقب نه تنها باعث افت عملكرد می‌شوند، بلكه عوارض جسمانی و روانی جدی در بر دارند.


 

داروهای ادرار آور و استفراغ عمدی


 

همچون اتلاف آب، داروهای مدر نیز می‌توانند موجب دفع سدیم و كلرید از خون، و پتاسیم و منیزیم از سلول‌های عضلانی شوند. مصرف داروهای مدر نه تنها خطرناك است، بلكه از سوی كمیته‌ی بین‌المللی المپیك هم به عنوان داروی پوشاننده ممنوع شده است. همچنین، ورزشكارانی كه از استفراغ و اسهال عمدی برای كاهش وزن خود استفاده می‌كنند، نه تنها دچار كم‌آبی بدن خود می‌شوند، بلكه میزان مواد معدنی بدنشان كاهش می‌یابد و در نهایت، به ضعف عضلانی و نقص در عملكرد عصبی- عضلانی دچار می‌شوند.


 

رژیم‌های غذایی افراطی


 

رژیم غذایی افراطی موجب به خطر افتادن سلامت ورزشكار و افت عملكرد وی می‌شود. ورزشكار نباید میزان انرژی دریافتی خود را از 1200 تا 1500 كالری در روز كم‌تر كند، مگر این كه متخصص تغذیه بر كار او دقیقاً نظارت داشته باشد  .


 

تغییرات چرخه‌ای وزن


 

چرخه‌های مكرر كاهش و كسب مجدد وزن را «تغییرات چرخه‌ای وزن» می‌نامند. علاوه بر افت عملكرد ورزشی، سایر عواقب این روش شامل كاهش سوخت و ساز پایه، تغییر تركیب بدن و افزایش نسبت چربی به بافت غیرچربی، تغییرات الگوی ذخیره‌سازی چربی‌ها، فزونی چربی شكم نسبت به چربی ران‌ها، تغییرات هورمونی و كمبود مواد مغذی در بدن است.


 

ورزشكاران در معرض خطر


 

- ورزشكارانی كه پس از دوره‌ی آسیب دیدگی و فعالیت نداشتن حاصل از آن، قصد شروع دوباره‌ی تمرینات و كاهش وزن را دارند.
- ورزشكارانی كه در رشته‌های ورزشی دارای گروه‌های وزنی خاص، مثل كشتی، وزنه برداری و مشت زنی شركت می‌كنند.
- ورزشكارانی كه در رشته‌های استقامتی و توان خواه كه به درصد چربی اندكی نیاز دارند و یا لازم است نسبت توان به وزن بدن در حد بالایی باشد (مثل دوهای استقامت، دوچرخه سواری، سه گانه و ژیمناستیك) شركت می‌كنند.
- ورزشكارانی كه در ورزش‌هایی شركت می‌كنند كه لاغری و كم بودن بافت چربی، از لحاظ زیبایی شناختی برایشان امتیازاتی دربر دارد (ژیمناستیك، شیرجه، باله، بدنسازی).
- ورزشكارانی كه در رشته‌های مهارتی و طولانی مدت، همچون گلف و تیراندازی شركت می‌كنند و به خاطر افزایش وزن زیادی كه برایشان ایجاد می‌شود، مایلند تا روش‌های كاهش سریع وزن را تجربه كنند.
- ورزشكارانی كه بنابر شرایط مسابقات خود، زیاد به مسافرت می‌روند، از سبك زندگی و تغذیه‌ای منظم و دقیقی برخوردار نیستند، و افزایش وزن و میل شدید به كاهش ناگهانی آن را تجربه می‌كنند.


 

مفهوم حداقل انرژی در دسترس


 

اگر چه شماری از ورزشكاران با هدف كاهش وزن بدن و بافت چربی، به كاهش انرژی دریافتی خود مبادرت می‌كنند، با این حال، در صورتی كه محدودیت غذایی از حدی خاص فزونی یابد، می‌تواند خطراتی برای عملكرد مناسب جسمانی ایجاد كند.


انرژی مصرفی در جریان فعالیت‌های روزانه و ورزش- كل انرژی غذایی دریافتی = دسترسی به انرژی


تحقیقات جدید به روشنی مشخص كرده‌اند، وقتی میزان دسترسی به انرژی  به ازای هر كیلوگرم وزن غیر چربی بدن (9) (FFM) كم‌تر از 30 كیلوكالری (135كیلوژول) باشد، اشكالاتی قابل ملاحظه در عملكرد سوخت و سازی و هورمونی به وجود می‌آید كه بر عملكرد، رشد و سلامت فرد تأثیر می‌گذارد.



 

روش استفاده از ضخامت

چین‌های پوستی


 

در این روش، با استفاده از اندازه گیری مجموع ضخامت سه چین پوستی سه سر، كتف، و شكم می‌توان چگالی بدن را با دقت بسیار تخمین زد. برای تخمین دقیق چگالی بدن كشتی گیران نوجوان، از معادله‌ی لومن و در كشتی گیران جوان، از معادله‌ی سینینگ استفاده كنید.
در مرحله‌ی دوم، باید چگالی بدن را كه با حرف D نشان داده شده است، به درصد چربی بدن تبدیل كنید. به این منظور بهتر است فرمول بروزك را به كار ببرید: (4/57D/-4/142)= درصد چربی بدن
در نهایت، با محاسبه‌ی درصد چربی بدن می‌توان بر مبنای دارا بودن حداقل پنج درصد چربی بدن در زمان مسابقه، برنامه‌ی كاهش وزن را به شكلی ایمن و در طول زمان بیش تری اجرا كرد.


منبع: مجله تربیت بدنی شماره 21

www.rasekhoon.net

lmv9r2evflfufel5ysqr.jpg

 

eon1jj9ttdbabj4ernua.jpg





نوع مطلب : ورزش و پزشکی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
میلاد مقامی
جمعه 13 آذر 1388
دوشنبه 27 شهریور 1396 08:43 ب.ظ
I really love your site.. Excellent colors & theme.
Did you develop this site yourself? Please reply
back as I'm wanting to create my very own site and want to
know where you got this from or exactly what the theme is named.
Cheers!
سه شنبه 6 تیر 1396 07:43 ق.ظ
We're a bunch of volunteers and starting a new scheme
in our community. Your website offered us with useful info to work on. You have
performed an impressive process and our whole neighborhood will likely be thankful to you.
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 06:34 ب.ظ
I'd like to thank you for the efforts you've put in penning this website.
I am hoping to check out the same high-grade
content by you later on as well. In truth, your creative writing abilities has encouraged me to get my very own site now ;)
جمعه 25 فروردین 1396 06:44 ب.ظ
After I initially commented I appear to have clicked the -Notify me
when new comments are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I recieve four emails with the
exact same comment. There has to be a means
you can remove me from that service? Thank you!
جمعه 13 آذر 1388 02:55 ق.ظ
آونوس
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای Kyokushin Matsui محفوظ است